אתם מגיעים לטיסה שלכם בזמן, היא אמורה להמריא בעוד כשעתיים אבל אז מתברר שאין לכם מקום על הטיסה ואתם מתבקשים לעבור לטיסה חלופית במועד אחר, בגלל רישום יתר (אובר בוקינג) של חברת התעופה. המצב הזה מתרחש בשנים האחרונות הרבה יותר מאי פעם בעבר וכדאי מאוד לדעת מה הזכויות שלכם במקרה שכזה.
אף אחד לא רוצה להיות זה שלא יכול לעלות על טיסה ששילם עליה ממיטב כספו רק בשל רישום יתר של חברת התעופה. המצב הזה נשמע יוצא דופן, אבל האמת היא שרישום יתר הוא תופעה נפוצה מזה עשרות שנים. בשנים האחרונות היקף הבעיות שנגרמו בשל כך רק הולך ומחריף.
מדוע יש רישום יתר לטיסות?
ראשית כל נשאלת השאלה מדוע חברות תעופה מבצעות רישום יתר (אובר בוקינג) לטיסות שלהן. הסיבה היא שהסטטיסטיקה מוכיחה שכמעט 10 אחוז מהנוסעים שרכשו כרטיס טיסה אינם מגיעים לטיסה שלהם.
המצב הזה מאפשר לחברות התעופה להרשות לעצמן למכור כ-5 אחוז יותר כרטיסים ברישום יתר לטיסות שלהם מבלי לקחת סיכון רב מדי שאכן תהיה בעיה עם אחד הנוסעים בשל כך. זה באמת היה המצב עד לפני מספר שנים. העניין הוא שהקורונה טרפה את הקלפים.
איך השפיעה הקורונה על העלייה במקרים של רישום יתר?
התקופה של אחרי הקורונה נחשבת למפץ ענק בעולם התעופה. כל מי שלא יכלו לטוס במשך שנה וחצי הסתערו על כרטיסי הטיסה ומעבר לכאוס שהדבר גרם בשדות התעופה בכל רחבי העולם, לאיבוד מזוודות המוני ולאיחורים רבים של טיסות, גם הסטטיסטיקה של רישום יתר השתנתה פלאים.
הדבר הוביל לכך שכולם הגיעו לטיסות שלהם ויותר נוסעים מאי פעם בעבר התבקשו לעבור לטיסות אחרות שלא באשמתם. המעבר להקפדה על הזמנת מקומות בטיסה והפחתת רישום היתר של החברות הביא לאחרונה למעט רגיעה במצב אך עדיין יש חריגות ומקרים שחוזרים על עצמם כמעט מדי יום של טיסה עם רישום יתר.
איזה פיצוי על אובר בוקינג בטיסה מגיע לנוסע?
נוסע שלא עולה על טיסה בגלל אובר בוקינג זכאי לפיצויים כפי שהוגדרו במסגרת חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) שבא להגן על הנוסעים מפגיעה מצד חברות תעופה מקומיות או זרות.
החוק נותן מענה למקרים של פיצוי על איחור בטיסה, פיצוי על ביטול טיסה וגם על מקרים של פיצוי על אובר בוקינג בטיסה או הקדמת טיסה ללא התראה מוקדמת לפי התנאים בחוק.
פיצוי על אובר בוקינג בטיסה כולל:
- בחירה של הנוסע בין כרטיס לטיסה חלופית או השבת מלוא כספו על הטיסה שהורד ממנה. בדרך כלל החברות מציעות טיסה חלופית עם הטבות נוספות של נקודות במועדון בנוסע המתמיד או מחלקה גבוהה יותר וכן הלאה.
- בנוסף לכך יהיה הנוסע זכאי לפיצוי כספי על עגמת הנפש והנזק שנגרם לו בשל ההורדה מהמטוס מסיבה שאיננה תלויה בו.
ברוב המקרים חברת התעופה יודעת שהיא לא בסדר וחייבת במתן פיצוי לנוסע, אך אם ההצעה שלה איננה מתאימה או שהיא לא מציעה הצעה לפיצוי כזה, מומלץ לשכור שירותי עורך דין לתביעה של חברות תעופה כדי להגיש תביעה מול חברת התעופה.
המאמר נכתב בשיתוף עם אתר Flight Refund אשר מעניק לנוסעים ישראליים שירות קל, מהיר ופשוט למימוש זכויות תעופה מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם. השירות של Flight Refund מבוסס על הצלחה בלבד, כך שאם לא מקבלים כלום, גם לא משלמים כלום!