בחודשים הקרובים, הציבור בישראל ייאלץ להתמודד עם גזירה כלכלית נוספת כאשר משרד התחבורה צפוי לאשר התייקרות משמעותית של 16% בתעריפי הנסיעות הבין-עירוניות במוניות כבר מחודש אוגוסט הקרוב. המהלך, שנדחה שוב ושוב בחודשים האחרונים בעקבות חילוקי דעות בין משרד התחבורה, איגוד נהגי המוניות והאוצר, יוצא סוף סוף לפועל — והוא מעורר סערה.

מה בדיוק צפוי להתייקר – ולמה דווקא עכשיו?
לפי אבי מתחנת מוניות 24/7 לנתב"ג, העלאת התעריפים המתוכננת נוגעת לנסיעות בין-עירוניות בלבד, כלומר מוניות הפועלות בין ערים – למשל, מונית מתל אביב לנתב"ג, מירושלים לחיפה או מבאר שבע לאילת.
בחודש אפריל 2025 כבר אושרה התייקרות של 4% בתעריפים העירוניים – אך, היא עוררה התנגדות ציבורית עזה. נכון להיום, לאחר העלאת המחירים הבין-עירוניים, משרד התחבורה מתכוון לבטל את עליית המחירים העירונית – כך שמי שמשתמש במוניות בעיקר לנסיעות בתוך העיר עשוי דווקא לשלם פחות.
למה בכלל נדרשת התייקרות במחיר הנסיעה במונית?
ארגוני הנהגים טוענים זה שנים כי התעריפים הקיימים אינם כלכליים, בעיקר בנסיעות בין-עירוניות. עלות הדלק, תחזוקת הרכב, בלאי ושעות עבודה לא משתלמות הופכות את התחום לפחות אטרקטיבי. לא בכדי, בשעות הערב או בלילה – ובמיוחד ביציאות מנתב"ג – קשה מאוד להשיג מוני פנויה. לפי אבי מתחנת מוניות 24/7 לנתב"ג, יש פעמים שנהגים מפסידים על נסיעה ארוכה כי אין החזר כספי על חזרה ריקה. הציבור הישראלי לא רואה את זה – אבל בפועל, זה דוחק נהגים מהמקצוע.
כמה תשלמו בפועל?
הנה כמה דוגמאות משוערות לפי המחירון המתעדכן (לפני תוספות כמו מטען, נוסעים נוספים, נסיעת לילה או שבת):
| יעד | תעריף ממוצע להיום | תעריף ממוצע לאחר ההתייקרות |
|---|---|---|
| מונית לנתב"ג מתל אביב | 130-160 | 150-180 |
| מונית לנתב"ג מפתח תקווה | 130-160 | 150-180 |
| מונית לנתב"ג מרמת גן | 130-160 | 150-180 |
| מונית לנתב"ג מירושלים | 220-260 | 250-290 |
| מונית לנתב"ג מרחובות | 130-160 | 150-180 |
| מונית לנתב"ג מראשון לציון | 130-160 | 150-180 |
| מונית לנתב"ג מהרצליה | 130-160 | 150-180 |
| מונית לנתב"ג מבת ים | 130-160 | 150-180 |
| מונית לנתב"ג מגבעתיים | 130-160 | 150-180 |
| מונית לנתב"ג מחולון | 130-160 | 150-180 |
לסיכום, בעוד נסיעה במונית נחשבת ל"לוקסוס" עבור רבים, עבור אחרים – במיוחד קשישים, אנשים עם מוגבלויות או מי שנוסעים בשעות שבהן התחבורה הציבורית אינה פעילה – זו דרך התחבורה היחידה. התייקרות משמעותית במחיר הנסיעה עלולה להוביל לירידה נוספת בביקוש לנסיעות בין-עירוניות במוניות – ובכך, אף לפגוע בנהגים עצמם.
התייקרות הנסיעות הבין-עירוניות היא לא רק בשורה רעה לכיס – אלא נורת אזהרה נוספת לכך שמודל המוניות בישראל נמצא בצומת דרכים. כל עוד לא תתקבל תוכנית אסטרטגית כוללת, שתאזן בין צרכי הנהגים, הנוסעים והמשק הישראלי – נמשיך לראות תיקונים קטנים במקום פתרונות אמיתיים.
המאמר נכתב בשיתוף עם אבי מתחנת מוניות 24/7 לנתב"ג – תחנת מוניות לנתב"ג אשר מפעילה מוניות לטרמינל 1 בנתב"ג או מוניות לטרמינל 3 בנתב"ג בפריסה ארצית.